Alla inlägg under september 2012

Av Matilda och Josefin - 8 september 2012 11:45

Hejsan hoppsan! Jag har börjat på Cirkeln nu som sagt, och den är så spännande! Och så har jag läst ut En liten chock, och här är min recension på den:

 


Titel: En liten chock

Författare: Johanna Lindbäck

Antal sidor: 272

Första mening: Han ansträngde sig inte direkt för att komma i tid, det kan man inte säga.


En liten chock handlar om Gustav, som hoppades på tre skaer när han började på gymnasiet:

1. En flickvän

2. En massa nya kompisar med samma intressen som honom, det vill säga inte sport.

3. En ny personlighet.

Men när det bara är några månader kvar till studenten så har inget av detta hänt. Men då Elin & Gustav bildar en pakt, förändras det mesta. Deras pakt går ut på att de ska göra nåt oväntat, så att deras tråkiga, förutsägbara liv blir annorlunda. "Det drar ihop sig till en liten chock..."


Detta är Johannas första bok, men jag kan inte säga att det märktes! Den var lika bra som alla hennes andra böcker! Jag märker att det är en bok av henne, den är rolig och har härliga överdrivelser. Hon beskriver personer så bra & har även en hög igenkänningsfaktor vid vissa ställen. I alla fall, jag tycker om mest att läsa när det är skrivet från tjejers perspektiv, men det här var annorlunda! Den var jätttebra ändå :) Jag gillar även Gustav som karaktär. Han är rolig och verkar snäll, tystlåten och hans egna ben är längre än det andra, så han har kryckor. Och på nåt sätt tycker jag att det sätter pricket över i:et, det liksom kompletterar hela hans karaktär, tycker jag.

Framsidan är fin, men jag hängde inte riktigt med varför rosorna var där, och baksidan beskrev inte så mega-bra vad boken handlade om, men fortfarande fint var det!

Boken är både lite förutsägbar, men ändå inte. Vissa delar var verkligen "surprise, surprise!", medans andra inte. Fast så kanske det är i varenda bok? Äh, jag vet inte riktigt :)

(Min recension av Tänk om det där är jag av Johanna Lindbäck hittar du här.)

Det var en rolig, romantisk och rätt så annorlunda bok. Av mig får den 4/5! Väldigt många kramar från Matilda <3

PS. Jag håller på med en ny header :)

Av Matilda och Josefin - 6 september 2012 22:03

Hejsan! Förlåt, för att jag inte uppdaterat på länge! Jag har nu läst ut En liten chock av Johanna Lindbäck, den var bra! Det kommer troligtvis en recension på den i helgen! Men i alla fall, vi har ju nu fantasy-tema på svenskan i skolan. Idag var vi och lånade sådana böcker och jag valde Cirkeln! :) Alla säger att den är jättebra, så den ska bli rolig att läsa! Jag valde mellan Den vita katten av Holly Black, Cirkeln och Mer än ögat ser av Melissa Marr. Det blev alltså Cirkeln! Jag tycker att den är lite creepy i början, med Elias och så där, men jag tror (hoppas) inte att det bli så i fortsättningen. Visst, jag kanske är lite feg men jag tycker inte om när det är otäckt! Så därför blir Cirkeln en ny grej för mig, fantasy är inget jag brukar läsa som sagt :D Ha det underbart kära läsare! Kram Matilda!
Ps: har du läst nån av dessa böcker, vad tyckte du om den? Kommentera gärna!! :)

Av Matilda och Josefin - 1 september 2012 11:48

Hej hopp! Igår var jag och några kompisar på stan efter skolan och så gick vi in på Bokia. I en låda där var det halva priset på reapriset! :D Då hittade jag En liten chock av Johanna Lindbäck (hennes första bok) och Fallen ängel av Becca Fitzpatrick! Och båda dem fick jag för 75 kronor :) De allra flesta böcker jag läser lånar jag ju på bibblan, vilket går jättebra. Men annars tycker jag att böckerna i affärerna är alldeles för dyra! Sänk priserna, bokaffärerna! Om man har tur hittar man bra böcker på typ loppisar, men jag hittar sällan ungdomsböcker där. Jag hittar både liksom Bamse-tidningar och Klara-böcker, men det är inget för mig! Antingen hittar man barn-böcker eller vuxen-böcker, vad hände med det där emellan? Jaja, jag ville bara säga det! Ha en underbar helg! Just det, jag läste ut Sommar för evigt! Den var bra, men inte lika bra som ettan :) Nu ska jag på tennis med min syster Emma! Kramar från Matilda!

Ovido - Quiz & Flashcards