Alla inlägg under februari 2013

Av Matilda och Josefin - 23 februari 2013 19:55

Hejsan! Hoppas att ni har det härligt! Jag fick just reda på att trean i Divergent- serien kommer ut den 22 oktober detta året! Detta fick jag reda på från Veronica Roths (författaren) tumblr, och från Facebook-sidan! Många fans har spekulerat om titeln på den tredje boken, och ett "förslag" är Convergent. Convergent betyder ungefär någon/något rörs sig framåt eller mot varandra, vilket många tycker passar bra till boken. Ett omslag (som jag tyckert är så cool!) gjort av ett fan hittar du här: http://thedivergenttrilogy.com/wp-content/uploads/2013/02/Convergent.png
Och Veronicas tumblr är: http://theartofnotwriting.tumblr.com/, där man kan följa hur det går för henne med tredje boken och andra tankar och citat från fina böcker! Detta citat hittade jag där ifrån som jag verkligen tyckte om:
?We can spend our whole lives like this, wanting everyone to love us and being too afraid to push boundaries or buttons and write nice articles about nothing we know will get a million hits, or we can live how we want. We can write what we want, talk as loudly as we want, say what we think, dream of impossible things and not be afraid of being laughed at or scorned by a bunch of people who don?t really know us. We can keep living for everyone?s approval, striving always to keep our critics at bay, or we can be anything we want. The things we create in this world might not make sense to other people, but our lives aren?t theirs. Our choices aren?t theirs. Our families and our hearts aren?t theirs.?
Nico Lang (on Thought Catalog), ?What We Can Learn from Awesomely Bad Movies?
Många många kramar från Matilda! Hoppas att ni tyckte om inlägget :D

Av Matilda och Josefin - 2 februari 2013 15:45

Hej! Förlåt för att jag inte skrivit någonting på jäääättelänge! Det har vart apa-mycket i skolan nu! Men nu är jag här i alla fall här igen :) I skolan så skulle vi skriva ett reportage och då tyckte jag att det vore roligt att få intervjua en författare, eftersom jag ville veta mer hur det vore att skriva böcker som yrke. Och då kommer jag på att det vore såå roligt att få intervjua Lisa Bjärbo, så jag skickade ett mail till henne och frågade om jag möjligtvis skulle kunna få intervjua henne via mail och hon svarade JA! Så, efter lite mail fram och tillbaka hade jag fått ihop några frågor och började skriva på mitt reportage om Lisa. Och såhär blev resultatet! :

Mitt reportage om Lisa Bjärbo

Lisa Bjärbo är en av mina favoritförfattare på ungdomsböcker och jag älskar hennes sätt att skriva så ”ungdoms-aktigt” och verkligt. Jag ville lära känna henne bättre, så därför tog jag mod till mig och kontaktade henne om en intervju via mail. Och så snäll som hon är, fick jag en!

 
Lisa Bjärbo är 32 år gammal och bor i Stockholm med sin kille och två små barn. Hon skriver böcker för både små barn och ungdomar. Hennes senaste barnbok heter Eddie och julen och handlar om tvååriga Eddie som inte riktigt har förstått det här med julen. Hennes senaste ungdomsbok heter Allt jag säger är sant som handlar om Alicia som är sexton år, har håret på svaj och beskriver sig själv som självlysande. Hon har även skrivit boken Det är så logiskt alla fattar utom du, som handlar om Johan som är kär i sin bästa vän Ester och inte kan hålla tyst om det längre.

Min första fråga var hur det kom sig att hon började skriva och varför hon blev författare. Hon svarade att hon alltid gillat att skriva och uttrycka sig i skrift. Allt från blogginlägg till små lappar till mamma och pappa på köksbordet. Hon drömde om att bli författare ända sen hon var liten och älskar fortfarande att läsa böcker. När hon blev lite äldre insåg hon att det kanske var jättesvårt det här med att skriva böcker och att hon kanske saknade talangen, så hon utbildade sig till journalist istället. Men efter några år tänkte hon att det vore rätt roligt att pröva och skriva den boken som hon drömt om, och det gjorde hon! Så i april 2010 kom Det är så logiskt alla fattar utom du ut, hennes första bok!

Min andra fråga löd såhär: Vad är den största skillnaden mellan att skriva barnböcker (som Eddie och julen) och ungdomsböcker? Och vilket är roligast?
Hon svarade att den största skillnaden är att en ungdomsbok tar oändligt mycket längre tid att skriva. Det är ju väldigt mycket mer text! Men att det annars faktiskt inte är så olikt som man kan tro. Hon tänker att det handlar mycket om att försöka sätta sig in i hur det är att vara huvudpersonen man skriver om. Ibland får hon alltså låtsas att hon är en sextonårig tjej (som i Allt jag säger är sant), och ibland en tvåårig kille (som i Eddie och julen). Hon skrev att det är väldigt roligt att skriva både bilderböcker och ungdomsböcker, men om hon skulle tvingas välja så skulle hon välja ungdomsböckerna. Eftersom hon älskar ungdomsböcker!


Var får du inspiration ifrån när du skriver?
Svar: Mitt egna liv, mest. Jag minns hur tydligt som helst hur det var att gå på högstadiet och gymnasiet, och använder mina egna minnen när jag skriver. Så även om böckerna inte är självbiografiska och handlar om mig, så är mycket hämtat från mitt egna liv. Till exempel, mormorn i Allt jag säger är sant har jag kopierat rakt av från mitt liv – hon är precis som min egen mormor! Till och med när jag skriver bilderböcker hämtar jag massor från mitt egna liv – eller mina barns liv kanske snarare. Eddie i bilderboken Eddie och julen är väldigt lik min äldsta son, till exempel. Och förutom mitt egna liv så inspireras jag av andra böcker, filmer och låttexter.


Sedan hade jag en fråga som jag var väldigt nyfiken på! Nämligen såhär:
Jag läste att du skulle skriva en bok tillsammans med Johanna Lindbäck och att den skulle heta Vi måste sluta ses på det här sättet, vad handlar den om? Och hur är det att skriva med henne?
Hon svarade att det vart jätteroligt att skriva tillsammans med Johanna, och att de kommit bra överens (hittills). Mycket mindre ensamt än att skriva en bok själv! Boken handlar om en tjej som heter Hanna (19 år) och en kille som heter Jens (24 år). De berättar i vartannat kapitel, och hon skriver Hannas kapitel och Johanna skriver Jens kapitel. Det är en kärlekshistoria, som förhoppningsvis blir både rolig och romantisk. De är klara med första utkastet, och boken kommer förmodligen ut i höst.


Får du mycket härlig respons från läsare? Och hur hanterar du "sämre" kritik?
Svar: Ja, jag får en hel del respons. Det är lyxigt. Mest skriver folk till mig när de läst och gillat mina böcker, och känt igen sig i dem. Det händer att de vill berätta sina egna historier, typ ”Jag var med om exakt samma sak som Alicia är i Allt jag säger är sant’ och ”Hör här…”
Jag tycker det är helt fantastiskt att läsa. Folk som läst och INTE gillat mina böcker brukar inte skriva direkt till mig, men det händer att jag ser dålig kritik på någon blogg eller så. Det är så klart inte något jag jublar åt, men jag brukar försöka att inte bli ledsen. Det ingår ju på ett sätt. Alla tycker ju olika, det hade varit helt orimligt om ingen hade ogillat mina böcker.


Sedan frågade jag om hon kunde tänka sig att skriva mer övernaturligt någon gång, eller om hon vill fortsätta på ”reality” genren. Hon svarade då att hon förmodligen ska fortsätta skriva realistiska saker, för att det är det hon tycker om och kan skriva. Hon skrev att hon är ”skitdålig” på att hitta på saker och miljöer som inte finns på riktigt! Att hon liksom inte kan se det framför sig. Hon skrev att hon aldrig skulle kunna skriva fantasy till exempel, och bygga upp en helt ny värld med övernaturliga varelser i.

Min sista fråga var vem som var hennes favoritkaraktär över alla sina böcker och om hennes karaktärer blir som verkliga för henne. Hon svarade då att det var svårt att välja, ”som tortyr”, eftersom hon gillade alla karaktärerna. Men att hennes val blir Johan i Det är så logiskt alla fattar utom du. Eftersom han är så fin, snäll, tystlåten och liksom helt vanlig. Hon skrev att karaktärerna definitivt blir verkliga för henne, som kompisar! Och att hon saknar dem när boken är färdigskriven!

                                                  
       * * *

Jag är glad att jag fått intervjua Lisa. Hon verkar vara så glad och härlig, och precis som en sådan författare jag kanske vill bli. Jag hoppas att genom det här reportaget har du fått lära dig något nytt om denna härliga författare, och att du blivit nyfiken på hennes böcker.
Jag tror att många ungdomar, precis som jag, väntar förväntansfullt för att få läsa Vi måste sluta ses på det här sättet som kommer ut i höst. Men till dess kan vi passa på att läsa Lisas tidigare böcker, för så bra böcker kan man läsa om och om igen!

 Av: Matilda


Tadaa! Vad tyckte ni? Jag känner mig så glad över att få ha intervjuat henne! Så star-quality :D 
Jag ställde fler frågor egentlingen men Lisa kunde inte svara på dem alla och det förstår jag! Hon har ju fullt upp liksom! Om ni skulle få intervjua er favotit-författare, vad för frågor skulle ni ställa då? Förresten, så har Lisa en jättefin blogg som jag tycker mycket om! Den hittar ni här. Många kramar från er Matilda! :D <3

Ovido - Quiz & Flashcards