Alla inlägg under juli 2013

Av Matilda och Josefin - 10 juli 2013 19:26

 Hej!

Först vill jag säga förlåt för att det inte har dygt upp några recensioner, som jag sa att det skulle göra. Jag har verkligen försökt få tid till det, men har knappt suttit vid datorn de senaste veckorna. Jag kan visserligen blogga från mobilen, men jag tycker det är svårt att skriva längre texter där, vilket är väldigt synd. Nu när jag äntligen sitter vid datorn tänkte jag ge mig tid att skriva en eller två recensioner, men då insåg jag att mina anteckningar om böckerna inte befinnersig på samma plats som mig (skrivergärna upp i ett block vad jag tycker om böcker precis när jag har läst dem, såjag kommer ihåg när jag ska recensera), så därför blir det ingen recesion nu heller   


Istället tänkte jag skriva om något helt annat, nämligen "Goodreads" (www.goodreads.com). Det är en hemsida där du kan dela din läsupplevse med andra. När jag fick reda på att goodreads fanns så laddade jag ner appen, och jag har inte hunnit kolla in sidan på nätet ordentligt än, men jag gissar att funktionerna är ungefär samma    Man har en egen sida där man kan lägga upp böcker man har läst, vill läsa och läser just nu. Under tiden man läser en bok kan man också göra uppdateringar på vilken sida man är på i boken och ev. lägga till en lite noteringa på vad som händer just nu/vad man tycker om det man läser. Sen finns det massa andra funktioner på sidan, jag är ganska ny och har inte utforskat alla än, men bl.a så kan man göra olika test om böcker, hitta nya böcker genom att söka på specifika genrer, eller delta i grupper som disskuterar olika ämnen. Om jag har fattat det rätt så har även goodreads kontakt med författare som man kan få chansen att ställa frågor till. Som på många andra sidor så kan man från början skapa ett egen användare eller connecta med facebook, twitter eller google. Jag valde att connecta med facebook och har därför mina facebook-vänner som har gjort samma sak som vänner på goodreads, då får jag veta när de har gjort uppdateringar på vad de läser och andra aktiveteter det har ägnat sig åt på sidan. En av mina favoritfunktioner som sidan har är eBöcker. Utbudet på vilka böcker man kan läsa som eBöcker är inte jättestort, men de har många klassiker, något som jag gärna läser. Eböcker är absolut inte mitt favoritsätt att läsa på, riktiga böcker ger en helt annan känsa! Men jag tycker det är praktiskt att kunna läsa på mobilen ibland, om man t.ex ska till stranden och nte orkar släpa med sig en tung bok.

Om ni inte redan är medlemmar på Goodreads så tycker jag absolut att ni ska bli det, det är ett jätteroligt och enkelt sätt att håla koll på vad man själv och ens kompisar läser för böcker och också för att hitta nya böcker man kan gilla.

                                                  
    

                                                  
                                                  
                                    Sommarkramar f
rån Josefin   

Ovido - Quiz & Flashcards