Alla inlägg under april 2012

Av Matilda och Josefin - 26 april 2012 21:53

Jag blir så glad när jag ser att vi har flera läsar varje dag, trots att vi inte uppdaterar jättebra. Jag   alla läsare. Haha, det låter väldigt larvig att säga så, men jag menar det. Utan läsare skulle det ju inte vara någon mening med att driva bloggen Jag är, som sagt, väldigt dålig på att blogga, men nu ska jag göra en reccention. Jag har läst många böcker sedan jag sist skrev, men jag har valt en som jag ska skriva om idag. 


Titel: Godnatt mister Tom

Författare: Michelle Magorian

Sidor: Jag vet inte, för jag har inte boken hemma, men den är på några hundra sidor ;)

Handlig: Boken utspelar sig under andra världskriget. Många barn som bor inne i London evakueras till landet, då det pågår mycket bombningar och andra kravaller inne i London. En av alla barn som evakueras är Willam. Han är lite för sin ålder och hemma (han bor ensam med sin mamma) blir han slagen dagligen. Ute på landet hamnar han hos en gubbe vid namn Tom och hos honom får Willie för första gången i sitt liv känna hur det är att vara älskad och omtyckt.

Jag tycker: Jag älskar den här boken! Den är gripande och sorglig. Samtidigt är den mycket vacker och bitvis rolig. Jag vet inte hur jag ska beskriva den, men det är verkligen en av de böckerna du måste läsa innan du dör. Har du inte läst den så rusa till närmsta bibliotek och låna den! Av mig får boken 10/10.  

           //Josefin   

Av Matilda och Josefin - 22 april 2012 11:00

Hej alla läsare! Innan jag börjar recensera vill jag bara tacka er alla för att ni läser och kommenterar vår blogg! Vi blir så oerhört glada när ni kommenterar och tipsar, tack!

    ( Jag tycker att framsidan är väldigt fin   )

Så, jag har nu läst ut Flyga högt av Katarina von Bredow (andra gången jag läste den, haha...)

Författare: Katarina von Bredow (  )

Antal sidor: 316


Flyga högt handlar om Vendela, 15 år. I hennes klass är det rätt strikt vem som får vara med vem osv. Det finns en rangordning som allt cirkulerar runt. Men en dag kommer Silja till klassen och hon rör om allt, plötsligt måste man välja mellan Silja och klassens drottning. Silja trotsar alla oskrivna regler, och gör precis som hon vill. Rangordningen rörs om och allt blir annorlunda, vänskapen mellan Vendela och Tove (hennes bästa kompis) kanske inte är så stark som den verkar. Och kärleken till Nils blir mer förvirrande. Det som en gång var omöjligt, verkar nu rätt så möjligt.


När jag först läste den här boken kom jag och tänka på boken/filmen Tusen gånger starkare som handlar om ungefär samma sak. Om makt i klassen och rangordning m.m I allla fall, jag tycker mycket om Flyga högt. Katarina von Bredow skriver väldigt bra och drar väldigt roliga liknelser i boken. Som t.ex på sidan 28: "Kanske är hon så trasig att det är omöjligt att laga. Det kanske är som att försöka limma ihop en pulveriserad porslinsvas" Katarina beskriver också bra om tomheten som finns kvar när en familjemedlem dött. I detta fall om hennes döda lillebror Anton. Om sorgen och ilskan varför det blev just Anton som skulle dö. Här kommer ett till citat ur boken: "Jag måste leva, inser jag plötsligt när jag hänger där. Anton dog, så jag måste leva. Av någon sorts tacksamhet för att det inte var jag. Jag är liksom dömd till det. Dömd till livet.

Katarina skriver också väldigt bra om "rollerna" i klassen, och om tonåren och kärleken. Då och då kommer även utdrag ur vissa låtar, vilket jag tycker är väldigt roligt, och så är det utdrag ur liksom moderna låtar som ungdomar lyssnar på. T.ex "Who´s that chick?" med David Guetta och Rihanna eller "Teenage dream" av Katy Perry. En väldigt bra bok som passar nästan alla åldrar skulle jag tro. Den får en 4/5 av mig. Till slut vill jag bara skriva ännu ett citat ur boken, för det citatet gillar jag mycket. Den handlar om att vågata risker och leva: Den som inte flyger högt, trillar inte ner. Eller i alla fall inte lika hårt. Man får visserligen inte se på utsikten heller, men vad ska man med utsikt till om man ligger platt som en pannkaka på marken?      (s.122)

Många kramar från Matilda   

Av Matilda och Josefin - 20 april 2012 11:14

Hej på er! Vi ursäktar för en dålig uppdatering i veckan, förlåt! Jag har snart läst ut Flyga högt av Katarina von Bredow, så snart får ni en recension av den :) just nu vill jag bara tipsa er om en annan bokblogg som är jättefin den heter boksystrar.blogg.se . Kolla in den!! Som sagt, förlåt för dålig uppdatering. Ha det jättegött! Många kramar från Matilda :D

Av Matilda och Josefin - 16 april 2012 19:50

Hej alla läsare!   I skolan ska vi ha lånat en engelsk och en svensk bok, och jag har absolut ingen aning vilka böcker jag ska välja att läsa. Det finns så oerhört många böcker i världen!                 Boken/ böckerna ska räcka till sommarlovet ( om 8 veckor) vilket kan vara svårt för en bokslukare som jag, som ofta läser ut en bok väldigt snabbt. Fast om man läst ut första boken kan man låna en till bok och läsa den typ, förstod inte riktigt hur min lärare menade....... Jaja, är det nån av er som har nåt härligt förslag på böcker till mig? En bok på engelska och en ,helst, tjock bok på svenska, ni kanske läst tidigare vad jag gillar för böcker i inlägget om mig. Men om ni inte gjort det kan jag säga att jag gillar så här typ ungdomsböcker med kärlek i, haha bra beskrivning, men typ sådana böcker. Jag funderar på att välja Hungerspelen och läsa, men jag har reserverat den på bibblan och det kommer dröja ett tag innan jag kan låna den. Och det känns lite onödigt att köpa den, den kostar rätt mycket. Jaja, om ni har nåt bra tips så kommentera, jag skulle bli jätteglad! Hej hopp från Matilda  

Av Matilda och Josefin - 15 april 2012 15:09

Hej    

Förlåt för dålig uppdatering under lovet :( Jag har läst en del böcker under lovet och tänkte skriva om Nyckelbarnen.


Titel: Nyckelbarnen

Författare: Sara Kadefors

Antal Sidor: 298


Handling: Boken handlar om Siri, Leo och Linn. De går i samma klass och bor i samma hus, men umgås aldrig. När de börjar femman stänger fridtidset och de tvingas vara hemma själva. Men ingen av dem gillar de och snart börjar de göra saker tillsammans. 


Jag tycker: Den är ganska lättläst, men spännande. Storyn är intressant och bra uppbygd. Sara kadefors skirver bra. Den gick snabbt att läsa ut, men trots att den var lättläst fick det plats med mycket saker. En bra bok helt enkel   7/10


Förlåt att det blev så kortfattat, men jag har jättesvårt att formulera mig just nu. Nästa recension kommer bli längre   

                                      // Josefin    

Av Matilda och Josefin - 12 april 2012 10:45

Hej   , hur är ert påsklov? Jag hoppas att det är bra :D  Här kommer några böcker jag vill läsa:

  • Hungerspelen av Suzanne Collins (har reserverat den på bibblan)
  • Allt jag säger är sant av Lisa Bjärbo
  • Elsas hemlighet av Sofi Fahrman ( trean i serien om Elsa)
  • Fyra dagar fyra nätter av Morgan Matson
  • Tänk om det där är jag av Johanna Lindbäck
  • Gossip girl serien  av Cecily von Ziegesar

Jao, det var de böckerna :D Ha ett fortsatt trevligt påsklov nu, kram från Matilda   

Av Matilda och Josefin - 10 april 2012 12:45

Hej!    Hoppas ni har ett härligt påsklov! Jag har ingen bok att recensera just nu, men här kommer en dikt jag skrev inför Alla hjärtans dag   ! Här kommer den:

Dikt av Matilda

På Alla hjärtans dag, du vill ha nån kär.
Alla längtar efter någon, och man undrar när?

När ska du hitta mig, du som jag drömt om?
Jag frågar och frågar, snälla med svar kom!

Ett lyckligt liv ska vi leva, du och jag.
Varje dag.
Självklart ska vi bråka någon gång, det gör alla.
Men aldrig ska vi falla.

Falla mot ett mörkt stup.
Där vår kärlek tar slut.

Vi är delar av varandra, vi sitter ihop.
Ända sen den dag vi möttes på Coop.

Nä, detta hände aldrig, jag hittade på.
Även om jag önskar, även om jag står på tå.

Så händer det ändå inte, även om jag vore en get.
Men det finns ett imorgon, och många finns det!

Haha, vad tycks?   //Matilda

Av Matilda och Josefin - 5 april 2012 15:08

Hej!!! Nu har jag påsklov,  hurra! Jag kommer att åka skidor på påsklovet, så jag kommer inte att kunna blogga därifrån, men Josefin kommer att vara hemma och jag har tidsinställt så att några inlägg kommer att läggas ut under veckan. Ha ett väldit gött påsklov nu allihopa!! Påskiga hälsningar från  Matilda   

Ovido - Quiz & Flashcards