Direktlänk till inlägg 26 februari 2014

In case you missed...

Av Matilda och Josefin - 26 februari 2014 20:22

Hej tjolahopp!

Någon som är lite nyfiken på min rubrik?

*silence*

Nä, okej... 
Ursäkta mig för min underbara humor, jag tänkte bara lägga upp de underbara trailarna för härliga bokfilmer (nytt ord)  som kommer snart! First up...

Boktjuven av Markus Zusak! Åh så väldigt fin, vacker, tårfylld underbar bok! Filmen har premiär på fredag, den 28 februari. Jag såg dock att Film Festivalen här i Göteborg hade visat den, och jag tror att den redan haft premiär i andra länder... Well well
Jag har för mig att musiken är Oscar-nominerad och det märker jag redan i trailern! Så fin den med! Jag har en känsla av att jag kommer att gråta under denna film. 
"Is that you're book?"  "It wasn't always mine"
.     


And second up...

➳ Be Brave 
DIVERGENT!! Som jag har längtat efter denna film, det är inte klokt! Dock är jag lite skraj hur den kommer bli, eftersom jag älskar boken så mycket så är jag rädd att filmen är sämre (nothing compares to the book though). Men jag tror att det blir bra, även om vissa av skådespelarna kanske inte ser ut precis som jag föreställt mig dem så verkar de vädligt duktiga! Och även om Uriah inte är med som karaktär i filmen (jag kommer att sakna honom!), så blir filmen säkert rolig och mysig!
Filmen har premiär i USA 21 mars, och jag fick nu reda på att den har premiär i Sverige 30 APRIL?! HALLÅ? Nu får jag ju vänta ännu längre...  Ursäkta mig medan jag går och gråter. Men, något som gör det hela lite roligare är att Ellie Goulding har vart med och skapat det fina soundtracket till filmen.Även Miriam Bryant (som är uppväxt i Göteborg!!) har med en låt i soundtracket! Visst är det roligt :DÅh vad jag älskar Ellie Goulding ♪ Om du inte gjort det, lyssna på hennes låt "Explosions", jag älskar den!  


Och som jag pratade om i förra inlägget:
  

( Ser ni det mega mysiga film omslaget?! Jag blir som sockervadd när jag ser den <3) 

Åh den här filmen kommer jag definitvit gråta på! Så oerhört vacker och härlig. Här har ni en länk till John Greens tumblr där han svarar på många Q&A om boken. Där skriver han bl.a om alla metaforer bakom boken, t.ex att Amsterdam är en koppling till Hazels cancer som kan "dödas" av vatten men ändå lever pågrund av det. Nu låter det kosntigt när jag förklarar,  läs hellre Johns förklaring! :D Här är ett exempel från alla frågor/svar:    ! SPOILER ALERT !

 Q. What’s the significance of the swing set?
A. I guess I intended the swing set as a metaphor for childhood. Several times Hazel tries to go back to it but for various reasons can’t. Then finally Gus helps her realize that she needs to get it out of her backyard.

 

Q. Was there any symbolism to Isaac?
A. (First off, I did not call Isaac Isaac because his eyes are sick. I’m not punny enough to make that connection! I called him Isaac because of Isaac, who went blind.)
There’s a strong tradition of epics being told by blind people: In 300, for instance, only the blind guy is left to tell the tale. Homer was said to be blind; Milton went blind; etc. I was trying to write a little epic of star-crossed lovers—one that would be painted on a small canvas and that wouldn’t be about politics or war or family strife or whatever but about disease.
Assuming that Hazel’s lifespan is shorter than average, Isaac would be the only one left to tell the story. (So, like, if you imagine a world outside of the book, one of the things you can imagine is this future in which the only peer who can tell the story of Hazel and Gus’s love is Isaac, which gives you the typical romantic epic bard, but doesn’t adhere to the convention because for once the girl gets to tell her own story.)
That’s what I was thinking, anyway. (But like all that stuff aside, the most important thing is that I liked Isaac and wanted Hazel and Gus to have someone who could provide a different worldview to both of them—one where true love is real and triumphs everything.)


Tack för idag, slut för idag :) Kram på er! Kommentera gärna om ni ser fram emot en bok/film/händelse :) <3 
☮ Kram Matilda 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Matilda och Josefin - 31 mars 2014 15:55

Hej! Vi har beslutat att byta bloggportal till Blogspot, istället för Bloggplatsen. I samma veva väljer vi nu också att byta namn, det blir en helt ny och fräsch start   Vi heter nu bokkram, och du hittar bloggen här      Där tänkte vi också börja ...

Av Matilda och Josefin - 16 mars 2014 19:46


Hej!   Idag har Josefin och jag äntligen sett Boktjuven :D  Vi har båda läst boken, en av de finaste böcker jag läst, och det tror jag Josefin håller med om också! Jag tycker att skådespelarna var väldigt duktiga, och även om alla inte såg ut so...

Av Matilda och Josefin - 14 mars 2014 14:24

Hejsan hoppsan! Idag har jag namnsdag (Matilda) och idag fyller även Ansel Elgort (skådespelare i Divergent och The Fault in our stars, han är min stora kärlek) 20 år!   (visst är han för go)  Grattis grattis ☆ I alla fall, i namnsdagsprese...

Av Matilda och Josefin - 11 mars 2014 20:55

  Just nu läser jag Harry Potter and the Order of the Phoenix! Vad läser ni just nu? Kram <4 /Matilda ...

Av Matilda och Josefin - 6 mars 2014 15:57

Hejsan! Tänkte bara dela med mig av några underbara bilder med quotes från böcker jag älskar :D Och tänkte även berätta att Josefin och jag tänkte sätta igång med "30 days of books" i april. För er som inte vet vad det är, "30 days of books" är 30 ...

Ovido - Quiz & Flashcards