Alla inlägg under maj 2012

Av Matilda och Josefin - 27 maj 2012 13:14

Namn: Airhead 

Författare: Meg Cabot

Antal Sidor: 337

Handling: Boken handlar om Emerson Watts som är 17 år (tror jag) och går på High School. Hennes bästa (och ända) vän heter Christopher och är hennes granne/klasskamrat. Em bryr sig inte om sitt utseende och sitter hellre och spelar TV-spel än går och shoppar. När hon tvingas att följa med sin syster till öppningen av ett nytt köpcenter händer det något livsomvändande. Hon är med om en olycka och när hon vaknar är inget som förut...

Jag tycker: En sak att börja att säga är att jag läst boken på Engelska. Jag har börjat läsa mer på engelska, då jag gillar att läsa på original språket. Boken är spännande och bra. När jag började läsa boken visste jag inte vad den handlade, men jag fasnade direkt för den ändå, Meg Cabot är, som många säkert vet, en duktig författare och hon har än en gång skapat en superbok. Jag ser fram emot att gå till Bibblan och låna del två.

                                       // Josefin    

Av Matilda och Josefin - 19 maj 2012 19:09

Hej alla läsare!  Jag kollade in boksystrar.blogg.se, en bokblogg jag följer, och så hittade jag en underbar bild där som jag gillar  mycket. Jag tyckte så mycket om den, så att jag la upp den här:

 

http://boksystrar.blogg.se/2012/may/books-how-they-work.html

Som ni ser beskriver den hur böcker fungerar. Visst är den sann?

Ja, det var bara det jag ville visa. Från torsdags till idag, lördag, så var vi ute med familjens båt. När vi är ute med båten läser jag mycket, och där läste jag ut En plats de kallar Lyckan av Mårten Sandén, som jag tyckte var en rätt bra bok. Jag kanske hinner lägga upp en recension av den snart, får se om jag hinner  

Hoppas att ni har det underbart kära läsare, och tack för att du läser vår blogg. Jag blir glad över varje läsare! Kram Matilda

Ps: Bilden där uppe hittade jag hos boksystrar.blogg.se, men alla andra bilder på bokomslag och sånt har jag hittat på Google bilder, bara så ni vet...


Av Matilda och Josefin - 15 maj 2012 20:44

Jag har inte listat ut hur man tar bort själva omröstnigen från bloggen, men det är ingen idé att rösta, för jag har nu sammanställt resultatet   Ni är evla personer som har röstat, Tack alla för det  


Tredje platsen är delad och går till Katarina Von Bredow och Meg Cabot. De båda författarna fick 9,1 % var av era röster.


Anra platsen kneps av Stepenie Meyer. hon fick 18,2 % av rösterna!

(lite awkward att jag stavade hennes namn fel i oröstningen, hoppas ni som gillar Twilight inte tog illa upp).


Hela 63,9% fick *trummvirvel* JK Rowling! 

 Här är en bild på vinnaren från preimären av sista Harry Potter filmen.


                                                                                                  //Josefin   


(bildkälla: Google bilder)        


Av Matilda och Josefin - 15 maj 2012 19:20

Hejsan! Hoppas att ni mår bra, jag mår sådär  I alla fall, igår var jag vid biblioteket och lånade Räcker det om jag älskar dig? av Katarina von Bredow och M som i Mara av Cannie Möller. Här kommer min recension av M som i Mara.

 

Författare: Cannie Möller

Antal sidor: 188


Denna boken handlar om 15 åriga Mara som åker till ett skrivarläger i slutet av sommaren. Egentligen vill hon inte åka, hennes mamma och sambon ska till Paris och vill vara för sig själva. Hon tar avstånd från de andra ungdomarna på lägret, men inte Simon. Simon med de glittrande ögonen. På lägret möter hon den bubblande förälskelsen, men även sig själv.


Jag har aldrig läst nån bok av Cannie Möller förut, så den här boken var min första av henne. Jag tyckte att den var en helt okej ungdomsbok. I boken finns det inslag av övernaturliga saker, vilket jag blev lite förvånad av, både positivt och negativt. På så sätt gjordes boken lite annorlundare än en vanlig tonårsbok om att "hitta sig själv och kärleken"........Och det var ju bra, på nåt sätt. Boken var som sagt en helt okej bok, romantisk och sådär, och jag tyckte dikterna som ungdomarna skrev i den var väldigt fina. Jag ger boken 3/5, för att den var en mysig, okej bok.

Många kramar från Matilda   P.S: Vad läser ni för böcker just nu?

Av Matilda och Josefin - 13 maj 2012 11:00

Hej!! Det är vissa som klagat på att jag skriver för mycket i recensionerna, så nu har jag försökt att korta ner.   I alla fall, jag har nu läst ut boken Tänk om det där är jag. Här kommer min recension av den   

 

Författare: Johanna Lindbäck

Antal sidor: 224


Tänk om det där är jag handlar om Agnes som flyttat från Stockholm till Umeå med sin familj. Där ska hon börja tvåan i gymnasiet, och hon har bestämt sig för att börja om med allt. Hon ska inte längre vara den tyste som ingen lägger märke till! Hon har nu gjort upp en plan för att lyckas:

1. Var normal. Helt vanlig, Alldeles 100% normal.

2. Ha normala kläder. Ha normalt smink. Ha normal stil. Säg normala saker. Gilla normala saker. Var bara helt normal i precis allt.

3. Var inte speciell och jobbig och överduktig och frånstötande pluggig.

4. Var öppen och utåtriktad och prata med alla. Ha inte förutfattade meningar. Var snäll och trevlig och glad och vanlig. Låtsats vara det i alla fall. Ta kontakt. Oavsett. VAR ÖPPEN!

5. Gör om, gör rätt och lyckas den här gången, please, lyckas för guds skull. Det är nu eller aldrig.


Jag tycker att den här boken är en mysig bok. Den är rätt så klassisk, eller vad man kan säga, en typisk ungdomsbok. Men fortfarande är den bra, och skiljer sig ibland mot andra böcker, vilket jag tycker om. Den är bra, rolig och mysig, och Johanna Lindbäck beskriver bra hur svårt det kan vara att passa in i ett nytt samhälle. Om att försöka vara helt normal.Ibland känner jag igen mig, t.ex om osäkerheten att inte veta om de tycker att man är jobbig, är de bara artiga? Jag gillar också att boken beskriver så bra om liksom vanliga ungdomar, om ett vanligt tonårsliv med problem i alla storlekar. 

Den här boken får 3/5 i betyg av mig, för att den är en helt okej bok helt enkelt. Ha det jättegött där ute, många kramar från Matilda  


Av Matilda och Josefin - 7 maj 2012 20:13

Hej! Jag hade inget att göra, så jag skapade lite kylskåpspoesi! Vi hade sånadära ord på kylskåpet, och där bildade jag lite roliga meningar  Vad tycks?

 

Jag ursäktar den lite suddiga bilden, tagit med mobilen :D. Aja, hoppas ni har det bra där ute!   //Matilda 

Av Matilda och Josefin - 4 maj 2012 19:45

Hej alla läsare!! Just nu läser jag The summer I turned pretty (sommaren jag blev vacker heter den på svenska) av Jenny Han., som är väldigt bra  Kommer ni ihåg ett inlägg från mig där jag bad om hjälp efter böcker vi skulle läsa på engelska och svenska? The summer I turned pretty är den engelska boken, och som svenska bok ska jag antingen ta Vinylprinsessan av Yvonne Prinz eller Allt jag säger är sant av Lisa Bjärbo. I alla fall, jag har inte läst ut boken än så jag kan inte recensera nån bok just nu. Men, då kom jag på att jag kan göra ett inlägg om nåt annat. Nämligen skaparna till alla dessa underbara böcker: författarna! De är ju de som kommer på idén om en bok, skriver ned den, som vi så småningom får läsa. Så, nu ska jag rikta min "författare-spotlight" mot, mina damer och herrar..................... Katarina von Bredow!! Hurray, tjoho!!   Jag valde denna grymma författare för att hon har skrivit många bra böcker, och hon skriver helt enkelt otroligt bra tycker jag!


Katarina von Bredow

    

Katarina von Bredow föddes 1967 i Aneby i Småland. Hennes första bok som kom ut var Syskonkärlek, det var år 1991. Hon började på Sysknkärlek när hon var 15, och sedan bearbetade hon den första verisionen och tillslut blev det en bok. Senare kom Kattskorpor 1994,  ”Knappt lovlig” 1996 och ”Som om ingenting” 1999.  År 2005 kom Expert på att rodna ut. Och Hur kär får man bli?” (2004), ”Räcker det om jag älskar dig?” (2006) och ”Som jag vill vara” (2007),
samt de två barnböckerna ”Hur man gömmer en mammut” (2001) och ”Ett magiskt misstag” (2002). Några utmärkelser och priser hon fått är

  • Tyska ungdomsbokpriset Buxtehuder Bulle 1994 för Syskonkärlek:

  • Tyska ungdomsbokpriset Junge Jugendbuch Jury 1995 för Syskonkärlek

  • Jönköpings läns landstings Kulturstipendium 1996

  • Bokjuryn kategori 14-19 år 2004

  • Pocketpriset kategori ungdomsbok 2007

  • Bokjuryn kategori 14-19 år 2007

På Katarinas hemsida (http://www.katarinavonbredow.se/index.html) hittade jag några frågor som personer ställt till henne, då hon svarat och här kommer en del av en fråga: 

Varför blev du författare?


- Det var inget planerat. Jag har alltid älskat att hitta på berättelser. Redan på dagis var jag väldigt påhittig och tutade i de andra barnen en förfärlig massa historier om mina resor till sagolandet eller att jag faktiskt var den riktiga Pippi Långstrump men att det var en hemlis, förstås. De vuxna (särskilt de andra barnens föräldrar) påstod att jag var en mycket opålitlig unge som bara ljög hela tiden.


Men efter ett tag så kom jag på att om man använde sig av de där fantastiska små svarta krumelurerna, som böckernas berättelser består av, och skriver sina historier istället… ja, då får man plötsligt ljuga så mycket man vill, utan att någon klagar! Så det gjorde jag. Och när jag väl hade börjat kunde jag inte sluta.

 - Har du gått på någon särskild skola för att bli författare?


- Nej. Jag har faktiskt inte gått en enda skrivarkurs eller deltagit i något läger. Bara varit ledare för dem. På det sättet är mitt jobb verkligen inte som de flesta andra. Man kan liksom inte utbilda sig och få ett papper som bevisar att man nu är färdig författare … Däremot kan man lära sig yrket. Det håller jag på med hela tiden.



Där fick ni reda på lite om Katarina von Bredow, jag hoppas att ni tyckte om det och kommentera om ni vill att jag ska fortsätta med "författare-spotlights" och ni kan även önska nån författare som jag kan "skriva" om. Till slut vill jag bara säga tack för att du läser vår blogg   Många kramar från Matilda

PS: Källa: http://www.katarinavonbredow.se/index.html

Ovido - Quiz & Flashcards