Direktlänk till inlägg 23 februari 2014

The fault in our stars av John Green

Av Matilda och Josefin - 23 februari 2014 19:42

Hejsan hoppsan! Jag ska nu ge er ett sotrt stort förlåt för att jag inte skrivit något på (minst) hundra år, och ett mega stort tack till er som kommit hit ändå!!
För ett tag sedan läste jag The fault in our stars av John Green (åh vad han är braa), och här har ni min recesnion på den! 


   

Jag har läst boken The fault in our stars av John Green, som är en VÄLDIGT duktig författare vars språk jag älskar. Han har även skrivit böcker som Looking for Alaska och Will Grayson, Will Grayson tillsammans med David Levithan (som också är en VÄLDIGT duktig författare).  The fault in our stars, eller Förr eller senare exploderar jag som den översatts till svenska, handlar om kärlek, livet, döden, vänskap och om att kämpa.
16-åriga Hazel Lancaster diagnostiserades med cancer när hon var 13 år, och har nu en tank som hon döpt till Philip med sig, som via en slang vid näsan ger henne syre eftersom hennes lungor inte riktigt fungerar som det ska (på grund av cancern). Hon är vegetarian eftersom hon vill ”minimera antalet dödsfall hon är ansvarig för”, och hennes favoritbok är An Imperial Affliction skriven av Peter van Houten (som trots alla önskningar av oss fans inte finns på riktigt). Hazels mamma insisterar på att Hazel ska gå på stödgruppen för cancersjuka ungdomar, som Hazel tycker är väldigt deprimerande, men till slut går på. Där träffar hon Augustus Waters som är bästa vän med Isaac, som även är Hazels kompis. Augustus ”Gus” hade cancer, och behövde amputera bort sitt ena ben, men har nu en ben-protes och är hyfsat frisk. Han var väldigt duktigt på baseball och är väldigt ödmjuk, vis, rolig och älskar ett visst TV-spel. De träffas och börjar umgås mer och mer. Hazel vill dock ta avstånd från Gus eftersom hon ser sig själv som en granat, och vill skada så få som möjligt när hon dör (så fint att jag börjar gråta). Men Gus insisterar på att de ska klara det här tillsammans, och leva det liv de har. Hazels största dröm vore att träffa Peter van Houten, författaren till hennes favorit bok, och ställa honom mängder med frågor, och kanske kan den drömmen gå i uppfyllelse. Det är nämligen så att Gus har kvar sin ”önskning” som man som cancer-sjukt barn kan få, och bestämmer sig för att dela den med Hazel- sin kärlek och bästa vän. De åker till Amsterdam där van Houten bor, och får sig ett riktigt äventyr. De är unga men ändå gamla, och har så mycket kärlek till varandra att man bli tårögd.
 

Trots att boken innehåller cancer och död, så är den rolig, och det är vad John Green ville ha. Han ville inte skriva någon sorglig, kliché som är oerhört förutsägbar, utan han ville få in en rolig och fin klick i det hela – och det tycker jag han lyckas med. Den är så roligt skriven, och har många vackra meningar som citeras om och om igen. T.ex ”My thoughts are stars I cannot fathom into constellations”, som jag verkligen älskar eftersom det är så fint jämfört och som jag kan relatera till! John Green för upp det viktiga vi alla behöver inse, att man ska försöka ta vara på sitt liv och visa kärlek, och väver in detta i sin bok. En bok om två döende ungdomar skriven som ingen annan, som fick mig inse situationen för sjuka världen över och den tur man har som är frisk. Jag grät, skrattade och log när jag läste denna bok, och den blir en del av ens själ som man bär med sig varje dag.
                                                      

         *

 

Lyssna på denna finfina playlist jag hittat med musik så bra och som passar super till den finfina boken :D <3
Occch, ni som läst boken redan jag hoppas att ni sett filmtrailern till filmen som kommer ut 6 juni i år! Åh, jag började nästan gråta när jag såg trailern, kan vi inte förflytta oss till 6 juni.. typ nu?!  
I alla fall, dagens kram går till alla er som läser bloggen och till alla ute i världen som hjälper andra människor. Tack för mig! Kram Matilda
Psst: Om ni inte redan sett det, sök på Ellen Page på Youtube för att hon är amazing och min nya idol (och Malala Yousafzai) :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Matilda och Josefin - 31 mars 2014 15:55

Hej! Vi har beslutat att byta bloggportal till Blogspot, istället för Bloggplatsen. I samma veva väljer vi nu också att byta namn, det blir en helt ny och fräsch start   Vi heter nu bokkram, och du hittar bloggen här      Där tänkte vi också börja ...

Av Matilda och Josefin - 16 mars 2014 19:46


Hej!   Idag har Josefin och jag äntligen sett Boktjuven :D  Vi har båda läst boken, en av de finaste böcker jag läst, och det tror jag Josefin håller med om också! Jag tycker att skådespelarna var väldigt duktiga, och även om alla inte såg ut so...

Av Matilda och Josefin - 14 mars 2014 14:24

Hejsan hoppsan! Idag har jag namnsdag (Matilda) och idag fyller även Ansel Elgort (skådespelare i Divergent och The Fault in our stars, han är min stora kärlek) 20 år!   (visst är han för go)  Grattis grattis ☆ I alla fall, i namnsdagsprese...

Av Matilda och Josefin - 11 mars 2014 20:55

  Just nu läser jag Harry Potter and the Order of the Phoenix! Vad läser ni just nu? Kram <4 /Matilda ...

Av Matilda och Josefin - 6 mars 2014 15:57

Hejsan! Tänkte bara dela med mig av några underbara bilder med quotes från böcker jag älskar :D Och tänkte även berätta att Josefin och jag tänkte sätta igång med "30 days of books" i april. För er som inte vet vad det är, "30 days of books" är 30 ...

Ovido - Quiz & Flashcards