Direktlänk till inlägg 11 juni 2013

Pojken Med Guldbyxorna

Av Matilda och Josefin - 11 juni 2013 18:25

Titel: Pojken med guldbyxorna

Originalets titel: Pojken med guldbyxorna

Författare: Max Lundgren

Releaseår: 1967
Antal sidor: 
138

Genre: Barn 

Handling: Pojken med guldbyxorna handlar om en pojke, Mats, som en dag hittar en tiosedel (man hade faktiskt sedlar som var värda 10kr förut!) i sin byxficka. Mats tror först att det är hans pappa som har lagt den där, men snabbt upptäcker han att han får upp en ny sedel varje gång han sticker ner handen i fickan. Självklart vill han inte berätta detta för någon, det skulle ju låta jättekonstigt! För att ändå kunna använda pengarna så säger Mats till sin pappa att han har vunnit på spel. Under en tid fungerar detta och de roar sig med pengarna. Men tillslut har Mats inget annat val än att berätta om sina byxor för sin pappa. Och då händer något intressant, Mats vill göra skillnad i världen och börjar därför, med hjälp av sin pappa, att skicka ut pengarna har får upp ur sin ficka till olika välgörenhetsorganisationer. Det här är en mycket svårare uppgift än man först kan tro och det för Mats och hans pappa på många äventyr runt om i världen. 

Detta tycker jag: Jag läste den här boken inför en casting till filmatiseringen av boken, annars tror jag inte jag hade läst den (inte själv i alla fall, kanske för någon som var yngre). Jag tycker det märks att den har ett par år på nacken, men det är bara roligt. Det märker man på saker som att de t.ex har tiokronorssedlar och även på sättet de pratar med varandra. Jag tyckte att boken hade en spännande handling och det var lätt att få bilder i huvudet för de besökte bara riktiga platser. För min smak var den kanske lite lättläst och enkel, men jag tror att min bror (som är åtta) hade uppskattat den mycket!

Betyg: 6/10 


                                                                                                                                                                                          //Josefin   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Matilda och Josefin - 31 mars 2014 15:55

Hej! Vi har beslutat att byta bloggportal till Blogspot, istället för Bloggplatsen. I samma veva väljer vi nu också att byta namn, det blir en helt ny och fräsch start   Vi heter nu bokkram, och du hittar bloggen här      Där tänkte vi också börja ...

Av Matilda och Josefin - 16 mars 2014 19:46


Hej!   Idag har Josefin och jag äntligen sett Boktjuven :D  Vi har båda läst boken, en av de finaste böcker jag läst, och det tror jag Josefin håller med om också! Jag tycker att skådespelarna var väldigt duktiga, och även om alla inte såg ut so...

Av Matilda och Josefin - 14 mars 2014 14:24

Hejsan hoppsan! Idag har jag namnsdag (Matilda) och idag fyller även Ansel Elgort (skådespelare i Divergent och The Fault in our stars, han är min stora kärlek) 20 år!   (visst är han för go)  Grattis grattis ☆ I alla fall, i namnsdagsprese...

Av Matilda och Josefin - 11 mars 2014 20:55

  Just nu läser jag Harry Potter and the Order of the Phoenix! Vad läser ni just nu? Kram <4 /Matilda ...

Av Matilda och Josefin - 6 mars 2014 15:57

Hejsan! Tänkte bara dela med mig av några underbara bilder med quotes från böcker jag älskar :D Och tänkte även berätta att Josefin och jag tänkte sätta igång med "30 days of books" i april. För er som inte vet vad det är, "30 days of books" är 30 ...

Ovido - Quiz & Flashcards