Alla inlägg under juni 2012

Av Matilda och Josefin - 15 juni 2012 20:43

Hej allihopa! Som jag misstänkte skrev ingen om mitt förra inlägg, ingen verkar tycka att det var en bra idé att lägga upp en liten novell här. Men jag lägger ut den ändå, hoppas att ni tycker om den  


Mitt äventyr, kapitel 1


Vi hade åkt i bilen i tre timmar, och det var tre kvar. Vid varje ny timma hade mamma och Oliver dragit en ny omgång av samma låt av Elvis Presley. De gnolade på och jag försökte förgäves sova, med huvudet lutat mot den kalla bilrutan. Utanför svischade en massa snötäckta granar och tallar förbi. Värmen inuti bilen och kylan utomhus skapade imma på bilrutan. Jag målade små smileygubbar med stora hattar i brist på annat att göra. Snart var rutan täckt av dem och alla gav mig ett överdrivet brett leende, jag torkade snabbt bort dem med ärmen på min tröja. Till slut somnade jag och när jag vaknade var det bara en kvart kvar. Att jag lyckades somna med min storebrors och min mammas högljudda sång till sällskap, var faktiskt ett under. Eller så hade de äntligen slutat… Jaja, det spelar ingen roll.
– Endast tio minuter kvar för avstigning, jag upprepar tio minuter kvar! ropade Oliver.
– Vi hör, du behöver inte skrika som en gorilla, muttrade jag.
– Var inte så negativ Tove! Vi ska ju på skidsemester för fan! ropade Oliver glatt.
– Svär inte Oliver. Det var ju ditt nyårslöfte för i år! sa mamma.
– Det var inte mitt nyårslöfte, snarare ditt, muttrade Oliver.

 Nu var vi framme vid stugan vi skulle bo i två veckor framåt. Vi klev ur bilen och sträckte på benen efter en lång bilfärd. Vi var nu framme i skidorten Trysil i Norge. Oliver och jag började packa ur skidorna och min snowboard ur vår skidbox uppe på taket. Runtom oss fanns det några stugor och backarna låg ca 100 meter bort. Mamma gick till vår stuga och låste upp. Hon gav ifrån sig ett glatt pip då hon sett stugan inifrån.
 – Tove och Oliver, ni måste komma och kolla. Stugan är jättefin!
– Vi kommer! ropade jag tillbaka. Vi gick upp till stugan, kikade in och blev glada, för det vi såg var en väldigt mysig stuga. Till höger låg ett badrum och till vänster en hall. Sedan en korridor och där fanns sovrummen. Sedan ett kök, matsal och vardagsrum. Oliver och jag skulle dela ett rum och mamma får ett eget. Mellan Oliver och mig skiljer det två år, fast ibland känns det som om han är 20 år äldre än mig. Han är väldigt smart för att vara sjutton, fast jag tycker att han kan vara rätt korkad ibland.

 

Som sagt, hoppas att ni tyckte om den! Kommentera gärna om vad ni tyckte, om ni kanske vill ge skrivtips eller nåt   Fortsättning kommer snart! Många kramar från Matilda!

Av Matilda och Josefin - 11 juni 2012 20:07

Hejsan hoppsan våra (få) läsare! :D I skolan för ett tag sedan så skulle vi skriva robinsonader. Och nu undrar ni vad i hela friden det är för nåt. Då berättar jag för er att det är som en berättelse som har typ "inslag" av Robinson Crusoe. Det är alltså en "hjälp, jag är ute i ödemarken och hur ska jag överleva?" bok!

I alla fall, vi skrev en sådan novell i skolan, och då funderar jag på att lägga ut den som kapitel här på bloggen! Vad tycker ni? Är det en bra idé? Haha, nu är det ingen som kommer att kommentera och skriva att de tycker att det var en bra idé. Och då kommer jag sitta där och lägga ut den ändå  Jao, sån är jag! Nä, nu ska jag komma till saken! Jag har läst boken "Kär i kärleken" av Lina Forss, och här kommer min recension av den:


   

Titel: Kär i kärleken

Författare: Lina Forss

Antal sidor: 265


"Kär i kärleken" handlar om sextonåriga Timotej, även kallad Timmy. Hon bor i London tillsammans med sin mamma och styvpappa Örjan. Förflyttningen från Stockholm till London blir lite jobbig i början men sedan vänjer hon sig. Timotej blir ofta kär i killar, men vem är hon verkligen, på riktigt, kär i? Är det Måns, Wille, Paul eller John? Känslorna går upp och ner, alldeles underbart ena sekunden, komplicerat den andra! Detta är en bok om tonårens alla upp och nedgångar :)


Jag skulle jämföra Timotej med Sune, ni vet, tjejtjusaren? I alla fall, Timmy är en killtjusare kan man säga. Hon blir ofta kär, men ibland kan det vara svårt när alla de där snygga killarna vimlar omkring som höstlöv kring en! Jag tycker att boken är en rätt mysig, härlig bok. Kanske inte megabra skriven, men ändå helt okej! Lina Forss beskrev bra hur det är att vara så där sprudlande kär, och att hoppa upp och ner av glädje. Men även sorgen och ilskan när killar sviker. Här och där i boken får Lina till några härliga liknelser som får mig att le.  Jag ger den här boken 3/5, för att den är en rätt go, mysig bok, men har en en rätt vanlig story. Ett litet plus är dess efterord av författaren, det var ett jättehärligt efterord, läs det om du läser boken! Många kramar från Matilda!

Av Matilda och Josefin - 10 juni 2012 11:16

Hejsan hoppsan!! Just nu läser jag "Kär i kärleken" av Lina Forss. När jag läst ut den ska jag göra en recension på den tror jag😊 Vad läser ni för böcker just nu? Något bra hoppas jag! Ha det gött! //Matilda

Av Matilda och Josefin - 4 juni 2012 18:23

Hej! Förlåt att jag inte skrivit på länge, det har vart rätt mycket i skolan och sådär, men hoppas att ni tycker det är okej! I alla fall, jag har nu snart läst klart Revolt, trean i Hungerspelen triologin. Helt grymma böcker!!! Här kommer min recension på ettan; Hungerspelen!


 

Titel: Hungerspelen

Författare: Suzanne Collins

Antal sidor: 304


Hungerspelen handlar om sjuttonåriga Katniss Everdeen. Katniss, hennes syster Primrose och deras mor bor i distrikt 12 i det framtida USA. Varje år hölls ett Hungerspel av regimen, det anordnas för att hålla alla distrikt i schackt efter upproret i, det nu förintade, distrikt 13. I Hungerspelen ska en flicka och en pojke, mellan 12 till 18 år, från varje distrikt lottas fram och delta i spelen. Spelen är direktsända och går ut på att ungdomarna ska döda varandra, tills det bara står en kvar: segraren!
Men dagen då de ska lottas ut rasar allt samman för Katniss. För på lotten som dragits står det Primrose Everdeen. Katniss offrar sig att delta för att rädda sin syster och hon kastas in i ett spel på liv och död...


Jag älskar den här boken!! Den är så sjukt spännande, jag kunde inte lägga ifrån mig den! Boken innehåller både romantik och spänning, och de tillsammans blir en jättebra kombination. Suzanne beskriver jättebra "klyftan" mellan de fattiga i distrikten och i huvudstaden. Hon beskriver också jättebra miljön, och naturen där på arenan detaljerat. Även fast boken utspelar sig långt fram i tiden, är det ändå liknader mellan den tiden och nutiden. Som t.ex president Snow som liknar lite av en diktator och jakten på tittarsiffror till programmen, som Hungerspelen. Jag tycker också mycket om Katniss som person, hon är så tuff och en sån hjältinna jag ville vara när jag var liten :)Hon är jättegrympå att skjuta pilbåge dessutom :D Jag ger den här boken 5/5, för att det är en fantastisk bok med en sån annorlunda story. Den är grym, så läs den! Kram Matilda

Ovido - Quiz & Flashcards