Alla inlägg den 11 juni 2012

Av Matilda och Josefin - 11 juni 2012 20:07

Hejsan hoppsan våra (få) läsare! :D I skolan för ett tag sedan så skulle vi skriva robinsonader. Och nu undrar ni vad i hela friden det är för nåt. Då berättar jag för er att det är som en berättelse som har typ "inslag" av Robinson Crusoe. Det är alltså en "hjälp, jag är ute i ödemarken och hur ska jag överleva?" bok!

I alla fall, vi skrev en sådan novell i skolan, och då funderar jag på att lägga ut den som kapitel här på bloggen! Vad tycker ni? Är det en bra idé? Haha, nu är det ingen som kommer att kommentera och skriva att de tycker att det var en bra idé. Och då kommer jag sitta där och lägga ut den ändå  Jao, sån är jag! Nä, nu ska jag komma till saken! Jag har läst boken "Kär i kärleken" av Lina Forss, och här kommer min recension av den:


   

Titel: Kär i kärleken

Författare: Lina Forss

Antal sidor: 265


"Kär i kärleken" handlar om sextonåriga Timotej, även kallad Timmy. Hon bor i London tillsammans med sin mamma och styvpappa Örjan. Förflyttningen från Stockholm till London blir lite jobbig i början men sedan vänjer hon sig. Timotej blir ofta kär i killar, men vem är hon verkligen, på riktigt, kär i? Är det Måns, Wille, Paul eller John? Känslorna går upp och ner, alldeles underbart ena sekunden, komplicerat den andra! Detta är en bok om tonårens alla upp och nedgångar :)


Jag skulle jämföra Timotej med Sune, ni vet, tjejtjusaren? I alla fall, Timmy är en killtjusare kan man säga. Hon blir ofta kär, men ibland kan det vara svårt när alla de där snygga killarna vimlar omkring som höstlöv kring en! Jag tycker att boken är en rätt mysig, härlig bok. Kanske inte megabra skriven, men ändå helt okej! Lina Forss beskrev bra hur det är att vara så där sprudlande kär, och att hoppa upp och ner av glädje. Men även sorgen och ilskan när killar sviker. Här och där i boken får Lina till några härliga liknelser som får mig att le.  Jag ger den här boken 3/5, för att den är en rätt go, mysig bok, men har en en rätt vanlig story. Ett litet plus är dess efterord av författaren, det var ett jättehärligt efterord, läs det om du läser boken! Många kramar från Matilda!

Ovido - Quiz & Flashcards