Alla inlägg den 4 juni 2012

Av Matilda och Josefin - 4 juni 2012 18:23

Hej! Förlåt att jag inte skrivit på länge, det har vart rätt mycket i skolan och sådär, men hoppas att ni tycker det är okej! I alla fall, jag har nu snart läst klart Revolt, trean i Hungerspelen triologin. Helt grymma böcker!!! Här kommer min recension på ettan; Hungerspelen!


 

Titel: Hungerspelen

Författare: Suzanne Collins

Antal sidor: 304


Hungerspelen handlar om sjuttonåriga Katniss Everdeen. Katniss, hennes syster Primrose och deras mor bor i distrikt 12 i det framtida USA. Varje år hölls ett Hungerspel av regimen, det anordnas för att hålla alla distrikt i schackt efter upproret i, det nu förintade, distrikt 13. I Hungerspelen ska en flicka och en pojke, mellan 12 till 18 år, från varje distrikt lottas fram och delta i spelen. Spelen är direktsända och går ut på att ungdomarna ska döda varandra, tills det bara står en kvar: segraren!
Men dagen då de ska lottas ut rasar allt samman för Katniss. För på lotten som dragits står det Primrose Everdeen. Katniss offrar sig att delta för att rädda sin syster och hon kastas in i ett spel på liv och död...


Jag älskar den här boken!! Den är så sjukt spännande, jag kunde inte lägga ifrån mig den! Boken innehåller både romantik och spänning, och de tillsammans blir en jättebra kombination. Suzanne beskriver jättebra "klyftan" mellan de fattiga i distrikten och i huvudstaden. Hon beskriver också jättebra miljön, och naturen där på arenan detaljerat. Även fast boken utspelar sig långt fram i tiden, är det ändå liknader mellan den tiden och nutiden. Som t.ex president Snow som liknar lite av en diktator och jakten på tittarsiffror till programmen, som Hungerspelen. Jag tycker också mycket om Katniss som person, hon är så tuff och en sån hjältinna jag ville vara när jag var liten :)Hon är jättegrympå att skjuta pilbåge dessutom :D Jag ger den här boken 5/5, för att det är en fantastisk bok med en sån annorlunda story. Den är grym, så läs den! Kram Matilda

Ovido - Quiz & Flashcards