Direktlänk till inlägg 27 mars 2013

Eld av Mats Strandberg och Sara Bermark Elfgren!

Av Matilda och Josefin - 27 mars 2013 19:42

Hej! För ett tag sedan la Josefin upp sin recension av Eld, och här kommer min! Vi tänkte att det vore roligt att se hur två personer skriver olika om samma bok :) Det blir även lite aktullt nu eftersom Berättelser från Engelsfors släpptes nyligen. Berättelser från Engelsfors innehåller åtta olika serieberättelser, där man får man läsaom tiden innan Cirkeln och Eld och även läsa mer om de olika karaktärerna! Jag längtar tills jag ska läsa den! :D Här kommer min recension på Eld!

Eld
   
Sommarlovet har gått och De utvalda stöter på nya faror tillsammans. Den spännande berättelsen, full av magi, fortsätter!
Eld
Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren
Rabén & Sjögren
2012
I en liten stad som heter Engelsfors, någonstans i Sverige, finns De utvalda. De är fem tonåringar som är helt olika, bortsett från en sak; de är alla häxor. De utvalda är Minoo, Vanessa, Anna-Karin, Linnéa och Ida. De ska börja andra året på gymnasiet. Under det ovanligt varma sommarlovet har de väntat oroligt på demonernas nästa drag. Men faran visar sig komma från ett helt annat håll och det blir väldigt tydligt att något är väldigt fel i Engelsfors. Samtidigt står De utvalda på kant med Rådet (de som styr över världens häxor, eller försöker i alla fall) just när de kanske behöver dem som mest. Med alla dessa problem och faror inser de att de behöver varandra för att överleva och de knyts allt tätare till varandra. Vänskap och kärlek sätts på prov, och i slutet är allting förändra!
De utvalda är Minoo, Vanessa, Anna-Karin, Linnéa och Ida. Minoo är smart och tyst, och känner ett stort ansvar att hålla ihop gruppen när alla faror hotar. Hon har även en stor oro över hennes gåva, som kanske visar sig vara mer ond än god. Vanessa är populär och snygg, och mitt i allt det övernaturliga har hon även jobbiga vardagliga bekymmer också. Men kanske kan kärleken hjälpa till? Anna-Karin är orolig för sin morfar och mamma. Morfarn är sjuk och mamman säger ingenting. Med en gåva som gör att folk lyder henne har hon svårt att hålla den inom sig, och De utvalda sätts på kant med Rådet på grund av det. Trots det svåra svetsats De utvalda ihop tätare, och Anna-Karin får äntligen känna en riktigt vänskap. Linnéa är förvirrad, arg och kär. Hon trodde aldrig att det skulle vart så svårt med kärlek! Samtidigt möter hon sin "nya" pappa som nyktrat till, och förvirringen blir ännu större: kommer han att klara det denna gången? Ida vill helst av allt slippa all den här magin och slippa vara med alla "freaksen" i De utvalda. Men ju mer hon stretar emot, desto mer inser hon att hon behöver dem för att överleva, och för att fånga Gustavs hjärta. Förvirringen är stor, vilka kan man egentligen lita på i en stad full av ondska och magi?
Huvudpersonernaförändras mycket genom boken tycker jag, framförallt knyts de närmare varandra och blir säkrare i sig själva. De alla kämpar med att försöka vara normala och ”tonårsaktiga”, trots att demonerna vill förstöra världen och de är de enda som kan stoppa dem. De försöker hitta sig själva och balansera magin med det ”normala”. Författarna har skrivit en väldigt bra fortsättning på Cirkeln, och de har ett lagom tempo i boken som driver den framåt. Jag tycker om att man även fick läsa ur Idas perspektiv, vilket man inte fick i Cirkeln. I Eld får jag lära känna De utvalda bättre och det tycker jag är roligt. Att se olika händelser ur deras alla perspektiv, gör så att jag får en bättre känsla av hur de är som personer. Det är också intressant tycker jag att se vad de fem tjejerna tycker om varandra och se hur deras olika förhållanden till varandra ändras genom boken. T.ex blir Minoo och Linnéa bättre kompisar efter en händelse (som jag inte ska säga) eller att Ida mer och mer börjar acceptera de andra i gänget.
Personerna i boken skildras genom både personbeskrivningar och genom deras handlingar. Att de skildras genom de båda tycker jag blir en bra kombination, och då blir det lättare att lära känna dem. Ofta säger ju mycket om personen via hur man klär sig, men hur man ”handlar” och vad man säger ger en större ”bild” av personen tycker jag. Och i Eld blandas de här bra och ger mig bra bild av personerna. Det är inte bara personbeskrivningarna som är bras utan även miljöbeskrivningarna! De är målande och jag får en klar och tydlig bild av omgivningen.
Något som är lite synd tycker jag är att man måste ha ett gott minne av Cirkeln när man läser Eld. De nämner ofta saker från den boken och det är lätt att man glömt just det, och hänger då inte med lika bra i Eld.
Bokens budskap tycker jag handlar om att hitta sig själv, även trots allt det jobbiga omkring en. Vilket även formar en till den människa man är. Händelserna, både de dramatiska och vardagliga, och beroende på hur man hanterar dem, bildar en själv. Detta händer i Eld med alla i De utvalda. De förändras och blir säkrare i sig själva, vilket jag tycker är roligt att läsa om. Jag tycker mycket om den här boken och ger den 5av 5! Jag längtar till den tredje delen Nyckeln som kommer ut i vår :)
                                                  
                                         ~*~
Förresten, IMORGON FYLLER BLOGGEN ETT ÅR!   Tänka sig att det gått så snabbt :D Många kramar från Matilda <3 Kraaam!
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Matilda och Josefin - 31 mars 2014 15:55

Hej! Vi har beslutat att byta bloggportal till Blogspot, istället för Bloggplatsen. I samma veva väljer vi nu också att byta namn, det blir en helt ny och fräsch start   Vi heter nu bokkram, och du hittar bloggen här      Där tänkte vi också börja ...

Av Matilda och Josefin - 16 mars 2014 19:46


Hej!   Idag har Josefin och jag äntligen sett Boktjuven :D  Vi har båda läst boken, en av de finaste böcker jag läst, och det tror jag Josefin håller med om också! Jag tycker att skådespelarna var väldigt duktiga, och även om alla inte såg ut so...

Av Matilda och Josefin - 14 mars 2014 14:24

Hejsan hoppsan! Idag har jag namnsdag (Matilda) och idag fyller även Ansel Elgort (skådespelare i Divergent och The Fault in our stars, han är min stora kärlek) 20 år!   (visst är han för go)  Grattis grattis ☆ I alla fall, i namnsdagsprese...

Av Matilda och Josefin - 11 mars 2014 20:55

  Just nu läser jag Harry Potter and the Order of the Phoenix! Vad läser ni just nu? Kram <4 /Matilda ...

Av Matilda och Josefin - 6 mars 2014 15:57

Hejsan! Tänkte bara dela med mig av några underbara bilder med quotes från böcker jag älskar :D Och tänkte även berätta att Josefin och jag tänkte sätta igång med "30 days of books" i april. För er som inte vet vad det är, "30 days of books" är 30 ...

Ovido - Quiz & Flashcards