Alla inlägg den 24 mars 2013

Av Matilda och Josefin - 24 mars 2013 19:38

Hejsan, Matilda här! Häromdagen på Bokia hittade jag boken Jag, En av David Levithan. David har tidigare skrivit Nick och Norahs oändliga låtlista tillsammans med Rachel Cohn (den vill jag läsa!) och Ibland bara måste man. Har någon av er läst dessa böcker? :)

 

Boken Jag, En fångade mitt intresse dels eftersom den fina, unika och coola framsidan, men även när jag läste på baksidan. Den handlar om killen En som varje dag vaknar upp i en ny kropp. En är sexton år och har haft en ny kropp varje dag ända sedan han föddes. Varje dag måste han ta reda på vems kropp han hamnat denna dagen, och försöka leva på det viset som den personen gör. Varje dag är det nya vänner, relationer, ny familj och ny skola. Det gäller att inte fästa sig vid någon eller något, för ingenting varar. Nästa dag är allt nytt igen. Men en dag i Justins kropp träffar han Rhiannon, Justins flickvän, och blir kär. Men hur kan deras kärlek finnas kvar när allt annat ändras? Kan kärleken verkligen övervinna allt?

Jag tycker att denna bok verkar vara så cool och annorlunda, och jag vill så gärna läsa den! Storyn om att vara i någon annans kropp tycker jag är väldigt intressant och jag har själv funderat på att skriva en berättelse med liknande "drag". Den skulle typ utspela sig i framtiden och huvudpersonen skulle resa in i någon annas kropp och vara den personen för kanske någon dag. Uppdraget hade vart att leta reda på ledtrådar m.m som den personen vet om (och av någon anledning skulle huvudpersonen behöva de ledtrådarna). Man skulle resa till den andra människans kropp via ett coolt slags armband, och love would be in the air och folk skulle bli kära i nån (från en annans person kropp). Som ni ser har jag inte så bra planering eller koll av min framtida best-seller (best-seller? Absolut!  ), men det är en liten fundering jag har :D

Som gäst i en annan kropp varje dag måste det vara svårt att hålla kvar i sig själv, tror jag. Att fortfarande hålla kvar i ens egna tankar och åsikter och inte "drabbas" helt av den nya kroppens omgivning och sådär (hoppas att ni förstår vad jag menar!). Om man som "normal" person har svårt att veta vem man är, måste det vara jättesvårt för En att förstå vem han är. Det blir nog intressant att läsa om i boken!

På den här sidan kan du provläsa ca 18 sidor av boken! Visst verkar den cool? :)

Hoppas att ni blivit lika nyfikna som jag på denna annorlunda kärlekshistoria! Många kramar från er Matilda :D <3

Förresten: just nu läser jag boken Emma av Jane Austen (klassiker!) och boken Ascend av Amanda Hocking. Mer om Amanda Hocking och hennes böcker på nästa inlägg som jag skriver snart! Kram!

Ovido - Quiz & Flashcards