Alla inlägg den 22 mars 2013

Av Matilda och Josefin - 22 mars 2013 22:55

Hello!   
Efter jullovet gjorde vi tidningar i skolan (om ni har läst Matildas intervju med Lisa Bjärbo kanske ni redan vet det) och förutom att intervjua skulle vi också skriva en bokresencion. Både jag och Matilda recenserade Eld och här är min: 

 

 

Bokrecension – Eld

Eld – Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg                                        

  

Rabén & Sjögren (2012)


 

Äntligen är den här! Eld är den spännande fortsättningen på bestsellern Cirkeln. I den revolutionerande ungdomsboken hänger vi med på ett fartfyllt och magiskt äventyr.


Nu är det dags för De Utvalda att börja andra året på gymnasiet och det blir också starten på ett oförutsägbart år. Under sommaren har det varit onaturligt varmt och värmen håller i sig när skolan börjar. De Utvalda, fem tjejer, har fått som uppgift att stoppa demonerna och väntar oroligt på deras nästa drag. Samtidigt vill Rådet (ledare för alla häxor) kalla dem till förhör som följd av olagligt utövad magi.  I en värld fylld med ondska, svek och oroligheter kan flickorna snart bara lita på varandra och det blir ett, minst sagt, spännande år.


Huvudpersoner i boken är tjejerna Minoo, Linnéa, Anna-Karin, Vanessa och Ida. Alla bor i Engelsfors och går på Engelsforsgymnasiet. De kommer från helt olika hemförhållanden och de är väldigt olika som personer, trots det har de en hel del gemensamt. Den största likheten mellan dem är att de alla är häxor och inte vilka häxor som helst, utan ”De Utvalda.” Jag tycker också att deras val och handlingar visar att de är starka och modiga. 


Jag tycker att många scenarier i boken har budskap som står för olika moraliska aspekter, som att lära sig av sina misstag och våga stå emot grupptryck. Det är dock inte säkert att det finns ett budskap som författarna vill förmedla genom boken, de kan har skrivit den bara för nöjes skull. Även om man kan lära sig av saker i böcker tror jag ändå att nöje ofta är anledningen till att man skriver en bok.

Jag tycker att boken är jättebra och spännande. Det är en bra handling och karaktärerna är välgjorda och intressanta. Den har en ordentlig längd och för mig är det något positivt, då det ger plats för storyn att utvecklas. Trots att den är så lång blir den inte tråkig, den är händelserik rakt igenom. Jag gillar när författare skriver så att man inte kan släppa boken och man bara vill veta mer och mer och mer… Och det här är en sådan bok. En sak som jag fascineras av, både i Eld och i den tidigare boken Cirkeln, är hur Sara och Mats lyckas blanda magin och vardagslivet på ett sådant bra sätt. Jag kan undra hur man hittar balansen utan att det blir konstigt och förvirrande, för blandningen är verkligen bra.

Även om jag gillar boken och tycker att författarna är duktiga så har jag en synpunkt på språket de använder. Alla dialoger i boken är skrivna med vardagligt talspråk och det används ord som dom, istället för de/dem. Jag tror att de valde att skriva så för att det ska låta mer levande och naturligt, men för mig är det bara störande. Detta sänker betyget lite, men jag ger boken 8/10.


/Josefin


Ovido - Quiz & Flashcards