Alla inlägg den 30 augusti 2012

!

Av Matilda och Josefin - 30 augusti 2012 19:22

Hej hopp! Jag är så glad, igår kom Insurgent i brevlådan :) Yey!!

         (förlåt för en så suddig bild!)

Den är som sagt tvåan i en triologi som handlar om 16:åriga Beatrice, i ett framtida Chicago. Som ni ser föreställer framsidan ett träd, visserliggen lite förvridet men fortfarande ett träd.   Ett träd är symbolen för faktoren Erudite. Och vid framsidan på Divergent föreställde det en eld, vilket är symbolen för faktoren Dauntless. Alltså verkar Erudite ha en stor roll i boken! Jag vet ju, men jag säger ingenting! Längtar tills att jag ska läsa den!!! Min recension på Divergent hittar du här


I svenskan några veckor framåt ska vi arbeta om fantasy & science-fiction. Då ska vi bl.a läsa minst en fantasy & science-fiction bok, men tyvärr måste vi gå efter en lista av sådana böker. Vi kan alltså inte välja helt random science-fiction/fanatsy böcker... Men, en bok som var med på listan var Fallen ängel av Becca Fitzpatrick, vilket är bra eftersom jag tänkte läsa den ändå :) Annars var det rätt "moderna" böcker med på listan. Jag tycker att det var roligt med just fantasy & science-fiction tema, det brukar inte "uppmärkas" så mycket och det blir roligt att testa på nån ny genre i böckernas värld :) Vissa anser att böcker om framtiden, som Hungerspelen, är typ science-fiction Jag vet inte riktigt vad som är vad av fantasy & science-fiction, har inte riktigt stenkoll på skillnaderna direkt. Är det någon som vet bättre än mig på detta? Kommentera gärna, vore roligt att veta!    

Det vore ju roligt om Hungerspelen vore med på listan, men nu ble det som det blev. Med på listan var också Eragon, Cirkeln och nån bok av Melissa Marr som verkade bra! Mer kommer jag inte ihåg! Hoppas att ni alla har det bra där ute, och att ni överlever denna tuffa skolstart! Miljoners griljoners kramar från er Matilda!

PS: Nu läser jag Sommar för evigt av Jenny Han, den är bra! Vad läser du för nån bok just nu? 

Ovido - Quiz & Flashcards