Direktlänk till inlägg 9 augusti 2012

Divergent!

Av Matilda och Josefin - 9 augusti 2012 18:52

Hej på er! Har nu kommit hem från vår nästan 5 veckors båtsegling med familjen! Det har vart jättehärligt och jag har läst jättemycket! Jag tänkte skriva små mini recensioner av några av böckerna, och kanske en lite längre av typ Vinylprinsessan av Yvonne Prinz. Boken som jag gillade mest av alla var Divergent av Veronica Roth, den är såå bra! Jag gillade även Himlen börjar här av Jandy Nelson. Här kommer min recension av Divergent :D

 


Titel: Divergent

Författare: Veronica Roth

Antal sidor: 487 + 48 sidor extra material   


I framtida Chicago lever 16: åriga Beatrice med sin storebror och föräldrar. Samhället de lever i är uppdelat i fem olika faktorer, som definerar vem du är och vad du tror/kämpar för. Faktorerna finns eftersom länge sedan var det ett krig och för att försöka skapa fred delade människorna in sig i olika faktorer, beroende på vad man trodde på och vad man skyllde orättvisan på. Här kommer de olika faktorerna ( du måste inte läsa det, om du inte vill ), de meningar som är citat kommer från den faktorens manifesto (typ som skrift)

~Dauntless: Tror på modighet & att ställa upp för varandra, och att feghet är orsaken bakom världens orättvisa. " We believe in shouting for those who can only whisper, in defending those who cannot defend themselves"


~Abnegation: Tror på osjälviska handlingar., och orskaen till orättvisor var att folk var själviska.


~Erudite: De dömer okunnighet för världens orättvisor, tror på kunnighet och utbildning. "Intelligence is a gift, not a right. It must be wielded (utövas) not as a weapon but as a tool for the betterment of others."


~Candor: Tror på ärlighet, dömer lögner & oärlighet för världens orättvisor. " Dishonestly leads to suspicion. Suspicion leads to conflict. Honestly leads to peace"


~Amity: Tror på lycka och fred, och dömer aggression för världens orättvisor.


När ungdomar fyller sexton så görs ceremoni, Choosing Ceremony, då de väljer vilken faktor de kommer att leva i resten av livet. De flesta väljer att bo kvar i den faktor de växt upp i, och vissa byter till en annan faktor. Beatrice växte upp i Abnegation, men ser sig själv inte som tillräckligt osjälvisk för att tillhöra dem. Vid ceremonin väljer hon Dauntless - de modiga. Man följer henne där, hon möter både vänner & fiender, och Four- en snygg & mystisk kille med en stor hemlighet. Samtidigt börjar hon inse att den värld de alla lever i kanske inte är så perfekt trots allt?!


Jag fullkomligt älskar denna här boken! Jag älskar hela idén med den, vilken fantasi Veronica måste ha :) Och Beatrice & Four som karaktärer är så bra. Beatrice som är så cool & modig, och Four är samtidigt mystisk men en annan sida av honom verkar snäll. Jag gillar även idén om faktorerna. Att man uppdelas och sådär beroende på vad man tycker osv. Men samtidigt tycker jag att det är lite hemskt. Man träffar nästan bara de som tycker samma som en själv, det blir ingen "variation". Alla i ens närhet tycker (oftast) som en själv.

Beatrie är  ju även det som kallas Divergent (titeln!). Jag förstod inte riktigt vad det var helt, men jag tror att det var så ungefär: Att man  egentligen inte typ passar in i någon av faktorerna. Eller jo, man är liksom formad till alla av dem. Så man blir liksom som en glass med alla fem smaker, istället för en eller två!     Förstår ni vad jag menar?

Som sagt, jag tycker mycket om denna boken, och rekommenderar er att läsa den. Jag läste den på engelska, original språketb (visst är det nåt speciellt med att läsa en bok på original språket!) Eller så kan ni vänta tills den översatts till svenska. Jag tror att den  kommer att göra det ,eftersom  den är en "1#New York Times Bestseller"! Detta blev en lång recension, hoppas att det var okaj! Jag hade bara så mycket att säga om denna bok! Slutsats: Om ni tyckte om Hungerspelen-triologin, LÄS DENNA!!

Många kramar från Matilda   PS: Divergent är också en triologi, tvåan heter Insurgent. Och i bonusmaterialet i Divergent fanns en sneak peak i Insurgent! I like :D

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Matilda och Josefin - 31 mars 2014 15:55

Hej! Vi har beslutat att byta bloggportal till Blogspot, istället för Bloggplatsen. I samma veva väljer vi nu också att byta namn, det blir en helt ny och fräsch start   Vi heter nu bokkram, och du hittar bloggen här      Där tänkte vi också börja ...

Av Matilda och Josefin - 16 mars 2014 19:46


Hej!   Idag har Josefin och jag äntligen sett Boktjuven :D  Vi har båda läst boken, en av de finaste böcker jag läst, och det tror jag Josefin håller med om också! Jag tycker att skådespelarna var väldigt duktiga, och även om alla inte såg ut so...

Av Matilda och Josefin - 14 mars 2014 14:24

Hejsan hoppsan! Idag har jag namnsdag (Matilda) och idag fyller även Ansel Elgort (skådespelare i Divergent och The Fault in our stars, han är min stora kärlek) 20 år!   (visst är han för go)  Grattis grattis ☆ I alla fall, i namnsdagsprese...

Av Matilda och Josefin - 11 mars 2014 20:55

  Just nu läser jag Harry Potter and the Order of the Phoenix! Vad läser ni just nu? Kram <4 /Matilda ...

Av Matilda och Josefin - 6 mars 2014 15:57

Hejsan! Tänkte bara dela med mig av några underbara bilder med quotes från böcker jag älskar :D Och tänkte även berätta att Josefin och jag tänkte sätta igång med "30 days of books" i april. För er som inte vet vad det är, "30 days of books" är 30 ...

Ovido - Quiz & Flashcards