Direktlänk till inlägg 29 mars 2012

Josefin och Harry Potter

Av Matilda och Josefin - 29 mars 2012 20:28

Hej alla läsare   

det är första inlägget som jag skriver här och tänkte därför berätta lite om mig själv. Jag är väldigt pratglad, vilket jag tror de flesta tycker är lite irriterande med mig. Jag älskar att läsa (inte så konstig, men tanke på bloggen) och sitter mycket vid datorn. Om jag inte sitter med näsan i en bok eller har ögonen fixerade på en skärm gillar jag att sjunga och lyssna på musik. att prata i telefon och smsa gör jag även en hel del. Stolt kan jag berätta att jag är både Potterhead och Directioner, vilket betyder att vad jag än gör så tänker jag nästan alltid Harry Potter eller One Direction. 

Tänkte skriva lite vilka böcker jag gillar och Harry Potter är en självklar etta. J K Rowling är den bästa författaren som finns i hela världen. Andra böcker jag gillar är: En ö i havet (alla böckerna), Hungerspelen (alla böckerna), Alla böcker om Semlan & Gordon, Eldfågeln, Fyren och Stjärnorna, Böckerna om Bröllopsfixarens dotter, Kram från Alice, Längtans Ö m.m


Tänkte att jag kunde slänga in en kort recension här i första inlägget och vad passar bättre än att skriva om favoriten? Om Harry Potter finns väldigt mycket att skriva och jag har inte så mycket tid, så jag ska försöka fatta mig kort.


I serien om Harry Potter finns sju böcker. De handlar om Harry och hans vänner. Harry potter hamnar på trollkarlsskolan Hogwarts där han lär sig att trolla. I böckerna får vi följa honom genom åren på Hogwarts. Det händer mycket under böckernas gång och spänningen stiger samtidigt som Harry blir äldre. Jag älskar de här böckerna så mycket av så många olika andledningar. För det första är Rowling en otroligt duktigt författare och hennes sätt att skriva fångar mig totalt. Jag älskar hela världen som hon har byggt upp och hur vissa små detaljer i de första böckerna visar sig har stor betydelse i sista boken. Det är spännande att se hur Harry utvecklas och hans kamp mot den onda trollkarlen Voldemort är helt fantastisk. Jag tycker att också det är bra att boken innehåller så många olika genrer, det finns både kärlek, fantasy, spänning, vänskap, magi, skräck och ett vanligt liv. Jag kan bara säga en sak till er som inte har läst serien: Läs den! Ni kommer inte att ångra er!

//Josefin   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Matilda och Josefin - 31 mars 2014 15:55

Hej! Vi har beslutat att byta bloggportal till Blogspot, istället för Bloggplatsen. I samma veva väljer vi nu också att byta namn, det blir en helt ny och fräsch start   Vi heter nu bokkram, och du hittar bloggen här      Där tänkte vi också börja ...

Av Matilda och Josefin - 16 mars 2014 19:46


Hej!   Idag har Josefin och jag äntligen sett Boktjuven :D  Vi har båda läst boken, en av de finaste böcker jag läst, och det tror jag Josefin håller med om också! Jag tycker att skådespelarna var väldigt duktiga, och även om alla inte såg ut so...

Av Matilda och Josefin - 14 mars 2014 14:24

Hejsan hoppsan! Idag har jag namnsdag (Matilda) och idag fyller även Ansel Elgort (skådespelare i Divergent och The Fault in our stars, han är min stora kärlek) 20 år!   (visst är han för go)  Grattis grattis ☆ I alla fall, i namnsdagsprese...

Av Matilda och Josefin - 11 mars 2014 20:55

  Just nu läser jag Harry Potter and the Order of the Phoenix! Vad läser ni just nu? Kram <4 /Matilda ...

Av Matilda och Josefin - 6 mars 2014 15:57

Hejsan! Tänkte bara dela med mig av några underbara bilder med quotes från böcker jag älskar :D Och tänkte även berätta att Josefin och jag tänkte sätta igång med "30 days of books" i april. För er som inte vet vad det är, "30 days of books" är 30 ...

Ovido - Quiz & Flashcards