Direktlänk till inlägg 4 maj 2012

The Författare.....

Av Matilda och Josefin - 4 maj 2012 19:45

Hej alla läsare!! Just nu läser jag The summer I turned pretty (sommaren jag blev vacker heter den på svenska) av Jenny Han., som är väldigt bra  Kommer ni ihåg ett inlägg från mig där jag bad om hjälp efter böcker vi skulle läsa på engelska och svenska? The summer I turned pretty är den engelska boken, och som svenska bok ska jag antingen ta Vinylprinsessan av Yvonne Prinz eller Allt jag säger är sant av Lisa Bjärbo. I alla fall, jag har inte läst ut boken än så jag kan inte recensera nån bok just nu. Men, då kom jag på att jag kan göra ett inlägg om nåt annat. Nämligen skaparna till alla dessa underbara böcker: författarna! De är ju de som kommer på idén om en bok, skriver ned den, som vi så småningom får läsa. Så, nu ska jag rikta min "författare-spotlight" mot, mina damer och herrar..................... Katarina von Bredow!! Hurray, tjoho!!   Jag valde denna grymma författare för att hon har skrivit många bra böcker, och hon skriver helt enkelt otroligt bra tycker jag!


Katarina von Bredow

    

Katarina von Bredow föddes 1967 i Aneby i Småland. Hennes första bok som kom ut var Syskonkärlek, det var år 1991. Hon började på Sysknkärlek när hon var 15, och sedan bearbetade hon den första verisionen och tillslut blev det en bok. Senare kom Kattskorpor 1994,  ”Knappt lovlig” 1996 och ”Som om ingenting” 1999.  År 2005 kom Expert på att rodna ut. Och Hur kär får man bli?” (2004), ”Räcker det om jag älskar dig?” (2006) och ”Som jag vill vara” (2007),
samt de två barnböckerna ”Hur man gömmer en mammut” (2001) och ”Ett magiskt misstag” (2002). Några utmärkelser och priser hon fått är

  • Tyska ungdomsbokpriset Buxtehuder Bulle 1994 för Syskonkärlek:

  • Tyska ungdomsbokpriset Junge Jugendbuch Jury 1995 för Syskonkärlek

  • Jönköpings läns landstings Kulturstipendium 1996

  • Bokjuryn kategori 14-19 år 2004

  • Pocketpriset kategori ungdomsbok 2007

  • Bokjuryn kategori 14-19 år 2007

På Katarinas hemsida (http://www.katarinavonbredow.se/index.html) hittade jag några frågor som personer ställt till henne, då hon svarat och här kommer en del av en fråga: 

Varför blev du författare?


- Det var inget planerat. Jag har alltid älskat att hitta på berättelser. Redan på dagis var jag väldigt påhittig och tutade i de andra barnen en förfärlig massa historier om mina resor till sagolandet eller att jag faktiskt var den riktiga Pippi Långstrump men att det var en hemlis, förstås. De vuxna (särskilt de andra barnens föräldrar) påstod att jag var en mycket opålitlig unge som bara ljög hela tiden.


Men efter ett tag så kom jag på att om man använde sig av de där fantastiska små svarta krumelurerna, som böckernas berättelser består av, och skriver sina historier istället… ja, då får man plötsligt ljuga så mycket man vill, utan att någon klagar! Så det gjorde jag. Och när jag väl hade börjat kunde jag inte sluta.

 - Har du gått på någon särskild skola för att bli författare?


- Nej. Jag har faktiskt inte gått en enda skrivarkurs eller deltagit i något läger. Bara varit ledare för dem. På det sättet är mitt jobb verkligen inte som de flesta andra. Man kan liksom inte utbilda sig och få ett papper som bevisar att man nu är färdig författare … Däremot kan man lära sig yrket. Det håller jag på med hela tiden.



Där fick ni reda på lite om Katarina von Bredow, jag hoppas att ni tyckte om det och kommentera om ni vill att jag ska fortsätta med "författare-spotlights" och ni kan även önska nån författare som jag kan "skriva" om. Till slut vill jag bara säga tack för att du läser vår blogg   Många kramar från Matilda

PS: Källa: http://www.katarinavonbredow.se/index.html

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Matilda och Josefin - 31 mars 2014 15:55

Hej! Vi har beslutat att byta bloggportal till Blogspot, istället för Bloggplatsen. I samma veva väljer vi nu också att byta namn, det blir en helt ny och fräsch start   Vi heter nu bokkram, och du hittar bloggen här      Där tänkte vi också börja ...

Av Matilda och Josefin - 16 mars 2014 19:46


Hej!   Idag har Josefin och jag äntligen sett Boktjuven :D  Vi har båda läst boken, en av de finaste böcker jag läst, och det tror jag Josefin håller med om också! Jag tycker att skådespelarna var väldigt duktiga, och även om alla inte såg ut so...

Av Matilda och Josefin - 14 mars 2014 14:24

Hejsan hoppsan! Idag har jag namnsdag (Matilda) och idag fyller även Ansel Elgort (skådespelare i Divergent och The Fault in our stars, han är min stora kärlek) 20 år!   (visst är han för go)  Grattis grattis ☆ I alla fall, i namnsdagsprese...

Av Matilda och Josefin - 11 mars 2014 20:55

  Just nu läser jag Harry Potter and the Order of the Phoenix! Vad läser ni just nu? Kram <4 /Matilda ...

Av Matilda och Josefin - 6 mars 2014 15:57

Hejsan! Tänkte bara dela med mig av några underbara bilder med quotes från böcker jag älskar :D Och tänkte även berätta att Josefin och jag tänkte sätta igång med "30 days of books" i april. För er som inte vet vad det är, "30 days of books" är 30 ...

Ovido - Quiz & Flashcards